«نبرد فراموش شده»؛ جنگ چهره‌ی برنده ندارد

جدیدترین یافته های پزشکی را در وبگاه تخصصی پزشکی مشاهده نمایید.

«نبرد فراموش شده»؛ جنگ چهره‌ی برنده ندارد

«نبرد فراموش شده»؛ جنگ چهره‌ی برنده ندارد https://ijmarket.com/blog/نبرد-فراموش-شده؛-جنگ-چهره‌ی-برنده-ن/ ایجی مارکت Mon, 27 Dec 2021 20:18:50 0000 فیلم و هنر https://ijmarket.com/blog/نبرد-فراموش-شده؛-جنگ-چهره‌ی-برنده-ن/

مجله تجربه، عباس اقلامی جنگ ها همیشه تاریخ بوده و از هر کجا که توصیف شود، راوی موفق بوده و حق با راوی است! ویرانی و کشتار به بهانه فتح و نیاز به برتری در دشمن و میهن پرستی و گاه عقاید نژادپرستانه بهانه شده و همچنین نشان داده است که انگیزه جنگ خوب است. …

منبع :
«نبرد فراموش شده»؛ جنگ چهره‌ی برنده ندارد

مجله تجربه، عباس اقلامی

جنگ ها همیشه تاریخ بوده و از هر کجا که توصیف شود، راوی موفق بوده و حق با راوی است! ویرانی و کشتار به بهانه فتح و نیاز به برتری در دشمن و میهن پرستی و گاه عقاید نژادپرستانه بهانه شده و همچنین نشان داده است که انگیزه جنگ خوب است. همین‌طور، سال‌ها سینمای جنگ در کشورهای مختلف، به‌ویژه کشورهای دنیاپرستان، سینمای یک راوی موفق و شاید تلاشی برای تشکر از فداکاری‌های میهن‌پرستی و نژادپرستی بود. اما از نقطه نظر جنگ داخلی، جهان و ماهیت بشردوستانه تغییر کرد و باورهای حقوق بشر در جنگ باز شد و زندگی و مبارزه برای بقا عادی شد. گسترش یافت و فیلم های دیگری ساخته شد. که به جای تقدیس جنگ، اگر نگوییم روح جنگ، انگیزه های جنگ را محکوم می کند. فیلم هایی که در دسته بندی جدیدی به نام سینمای ضد جنگ قرار می گیرند.

«جنگ فراموش شده» فیلمی به کارگردانی ماتیس ون هاینینگن از نوعی سینمای جنگی است که می توان آن را در زمره سینمای جنگ قرار داد. این فیلم درباره یکی از وقایع تاریخی در دل جنگ جهانی دوم است. در یک نقطه از جنگ، آلمان هیتلری به دره سقوط کرد و در جنگ غرق شد. متفقین آنها را شکست دادند و نیروهای مخالف برای حمایت از دیکتاتوری نازی سخت تلاش کردند.

نبرد فراموش شده

زاویه دید متفاوت

از سه قسمت، فیلم یک خلبان انگلیسی، یک زن از نیروهای مخالف و یک سرباز هلندی را در میدان نبرد برای آزادی والشرن می برد. اما آنچه این فیلم را از نمونه های ایده های سینمایی متمایز می کند، برداشت انسانی حاکم بر داستان است. فیلم نه جنگ را تقدیس می کند و نه به دنبال ایجاد هیجانات کاذب در دست برتر جنگ است. کشته شدن هر سرباز و هر شهروندی ردی از پشیمانی در دل بیننده به جای می گذارد و این سوال را مطرح می کند که چرا جنگ؟ و آیا این جنگ، این قتل، برنده ای دارد؟ آیا این چهره غمگین و خونین چهره فرد و طرف پیروز جنگ است یا پیروز؟

برای تکمیل این پازل، فیلمساز خواستار دیدگاه متفاوتی از جنگ شد، یکی از جنگ جهانی دوم، نبرد فراموش شده با هدف جلوگیری از کشتار سربازان. برخلاف بسیاری از نقشه های جنگی که هدفی جز ویرانی و ویرانی ندارند و ترور بیشتر آرمان یک پرونده موفق با سابقه ای پربار و با خون بیشتر است.

در سینمایی که «جنگ فراموش شده» از دل نشأت می‌گیرد، جنگ و هیچ‌یک از طرفین چهره‌ای برنده ندارند. پیروز این جنگ کسی است که تمام تلاش خود را کرده است تا افراد زیادی را زنده نگه دارد. آن که می توانست بکشد، اما گلوله آخر را شلیک نکرد، آن که آخرین اسیر را رها کرد و فرار کرد و آن که آخرین زخم را مرهم گذاشت. این چیزی است که چهره برنده را می سازد و چیزی که در پایان فیلم برای تماشاگر باقی می ماند این است که جنگ و قتل چهره و جهت برنده را ندارد.

“نبرد فراموش شده” را در تجربه تماشا کنید

منبع :
«نبرد فراموش شده»؛ جنگ چهره‌ی برنده ندارد

منبع :https://ijmarket.com
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.