بترسیم از تکرار فاجعه! – سلام دکتر

جدیدترین یافته های پزشکی را در وبگاه تخصصی پزشکی مشاهده نمایید.

بترسیم از تکرار فاجعه! – سلام دکتر

بترسیم از تکرار فاجعه! – سلام دکتر https://hydoc.ir/بترسیم-از-تکرار-فاجعه-سلام-دکتر/ https://hydoc.ir/بترسیم-از-تکرار-فاجعه-سلام-دکتر/#respond سلام دکتر Wed, 20 Jan 2021 01:17:15 0000 رسانه سلامت و دانش https://hydoc.ir/بترسیم-از-تکرار-فاجعه-سلام-دکتر/

خاک قبور آنها هنوز تازه است ، قبور کسانی که رنج کشیده و رفته اند. حالا ما می مانیم و کرونا. ویروسی که به حمله ادامه می دهد و گاهی جهش می یابد. اکنون ما باید از تکرار فاجعه ، ترس از تکرار سناریوی تلخی که چند هفته پیش برای ما اتفاق افتاد ، ترس …

منبع: مجله پزشکی سلام دکتر
بترسیم از تکرار فاجعه! – سلام دکتر

خاک قبور آنها هنوز تازه است ، قبور کسانی که رنج کشیده و رفته اند. حالا ما می مانیم و کرونا. ویروسی که به حمله ادامه می دهد و گاهی جهش می یابد. اکنون ما باید از تکرار فاجعه ، ترس از تکرار سناریوی تلخی که چند هفته پیش برای ما اتفاق افتاد ، ترس از بازگشت مرگ های عجیب ، مرگ 300 نفر و مرگ 400 مورد کرونا بترسیم …

به گزارش سلام دکتر ، بیش از 11 ماه از ورود مهمان ناخوانده ای به نام کرونا به کشورمان می گذرد و بیش از 11 ماه است که مسئولان بهداشتی کشور بر لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی و تأکید بر غیرقابل پیش بینی بودن ویروس کرونا هر روز تأکید می کنند. فقط چند هفته پیش گزارش شد که 300 و 400 نفر جان خود را از دست داده اند ، 300 تا 400 نفر فوت کرده اند ، اینها عددی نیستند ، اما هر یک از آنها فردی با خانواده ، با امید ، آرزو و عشق به زندگی بودند ، اما کرونا آنها را با خود برد. ..

بی ثباتی تاج

پس از روزهای دشوار کرونا در مارس 1999 ، با برخی محدودیت ها ، در اواسط ماه مه به یک بیماری نیمه کنترل شده در کشور رسیدیم ، به طوری که هفته دوم ماه مه کمترین میزان بستری شدن در بیمارستان و هفته آخر ماه مه کمترین میزان مرگ و میر کرونا در کشور بود و در آن گزارش شد. درباره دوره زمانی اما این روند در اینجا متوقف نشد. به طوری که با شروع برخی موارد عادی سازی و غفلت ، آغاز سفرها و غیره ، به تدریج زمین برای آغاز قله بزرگتر آماده شد و با افزایش تدریجی بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از کرونا ، سرانجام در اواخر ژوئن و اوایل ماه اوت سال جاری دومین کرونا را در کشور تجربه کردیم.

فاجعه آغاز می شود و محدودیت ها آغاز می شود

روند سینوس های ویروس کرونا در کشور ادامه داشت و با کاهش موقتی آمار در هفته دوم شهریور ، روند ابتلا به این بیماری کند بود. در اواخر ماه اکتبر و نوامبر ، اوج سوم بیماری آغاز شد و ما شاهد مرگ روزانه بیش از 400 نفر هستیم. فاجعه ای رخ داد و تاج در ایران در حال حرکت بود و شهرها یکی پس از دیگری قرمز می شدند. شیوع بیماری به حدی رسیده است که برخی از شهرها در حال سیاه شدن هستند و دیگر هیچ توانایی برای کنترل بیماری در پرسنل مراقبت های بهداشتی خسته وجود ندارد.

بر این اساس ، همه با بیماری کووید-19 همدردی کرده و از مرگ بیشتر جلوگیری کردند. بنابراین ، از 5 نوامبر ، محدودیت های ویروس کرونا قلب به طور متوسط ​​آغاز شد ، و از اول دسامبر ، پروتکل ها و محدودیت های سختگیرانه اعمال شده است. ممنوعیت ترافیک شبانه از ساعت 9 شب تا 4 بامداد ، ممنوعیت های ترافیکی بین شهری و جریمه های اعمال شده علیه متخلفان ، تعطیلی برخی شرکت ها و اتحادیه ها و … همه اقداماتی است که برای جلوگیری از تاج انجام شده است.

از طرف دیگر ، هاله جهش یافته نیز از انگلیس سرچشمه می گرفت و همه نگران گسترش سریع تاج بودند. در نتیجه ، مردم ، همراه با سیستم بهداشت ، رعایت پروتکل های بهداشتی را بسیار جدی می گیرند. بنابراین ، دکتر علیرضا رئیسی ، معاون وزیر بهداشت در وزارت بهداشت و سخنگوی فرماندهی ملی ضد کرونا ، در 14 دسامبر اعلام کرد که میزان پایبندی به پروتکل های بهداشتی به بیش از 90 درصد رسیده است. با افزایش فشارهای عروق ویروس کرونا و افزایش پروتکل های بهداشتی ، همه منتظر آرام شدن هاله بودند. انتظارات به واقعیت پیوست ، به طوری که در هفته چهارم ژانویه ، تعداد بستری شدن در بیمارستان به شدت کاهش یافت و در 16 ژانویه ، پس از 200 روز ، تعداد مرگ عروق ویروس کرونا دو برابر شد. تعداد موارد مثبت سرپایی این بیماری در سراسر کشور نیز به طور قابل توجهی کاهش یافت و کشور به نارنجی و زرد تبدیل شد. به طوری که اکنون و در این زمان طبق گفته سخنگوی وزارت بهداشت ، 10 شهر آمول ، بابل ، تنکاپون ، جوبار ، رامسر ، ساری ، سوادکوه ، فریدونکنار ، گیمشهر و نیکا در منطقه مازندران با رنگ قرمز ، 23 شهر در سراسر کشور در وضعیت قرمز نارنجی ، 163 شهر در زرد و 252 مابقی قرار دارند. در آب.

کوچک سازی تاج پا را به فال طبیعی نگیرید

روند تاج در کشور اکنون در حال کاهش است ، اما طبق گفته وزارت بهداشت ، اوضاع بسیار ناپایدار و شکننده است. کوچکترین عجله در کاهش محدودیت ها و کوچکترین عادی سازی پایبندی به پروتکل ها می تواند به تکرار فاجعه تابستان و پاییز تبدیل شود. حتی وزیر بهداشت بارها و بارها نسبت به وقوع اوج شدید زمستان کرونا در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی هشدار داده و اعلام کرده است که کاهش مرگ و میر کرونا را به فال عادی بد نمی داند.

محراب کرونا

نمکی ضمن تأکید بر ادامه پروتکل های بهداشتی در همه جشن ها و مناسبت ها ، اظهار داشت: پروتکل های بهداشتی باید به طور جدی ، مجدانه و به طور مداوم دنبال شوند و در شرایطی که سیستم مراقبت های بهداشتی تمام تلاش خود را به صورت شبانه روزی انجام می دهد ، باید عادی سازی شود. برای کاهش میزان بروز و مرگ و میر قطعاً ما را به شرایط خطرناک اپیدمی کرونا باز می گرداند. لازم به ذکر است که برگزاری مراسم و آیین ها ، برخلاف اقدامات بهداشتی ، باعث بدبختی مضاعف ما می شود ، به این معنی که همه این دستاوردهای قابل توجه در مدیریت بیماری ها و اپیدمی ها را به محراب می آورد.

هشدار خطرناک کرونا

پس از روند نزولی عفونت ، بستری شدن در بیمارستان و سرانجام مرگ ناشی از بیماری عروق ویروس کرونا در کشور ، ظاهراً به دلیل سهل انگاری و عادی شدن ، موارد بیماری سرپایی به آرامی ظاهر شده اند. به طوری که هشدارهای وزیر بهداشت و دست اندرکاران آن پیگیری شد. در همین رابطه ، دکتر علیرضا زالی – فرمانده عملیات گروه بیماری های ویروس کرونا در تهران گفت وی نسبت به افزایش تعداد بستری شدن در بخشهای تاج و افزایش مراجعه به بیماران سرپایی به بخشهای بهداشتی در استان طی روزهای اخیر هشدار داد که هرگونه تسریع در بازگشایی ممکن است سناریوی تلخ ماه مه را تکرار کند.

فاصله از فاصله اجتماعی و هشدار هاله ای

وی با بیان اینکه میانگین فاصله اجتماعی در هفته های گذشته 6/76 بود ، گفت: “این در حالی است که میزان پایبندی به اقدامات در هفته های گذشته به 82.3٪ رسیده است و این کاهش نشان دهنده کاهش فاصله اجتماعی است.” یعنی ما کاملاً از فاصله اجتماعی فاصله می گیریم ، که می تواند زنگ خطرناکی باشد. لازم به ذکر است که همیشه یک رابطه قوی بین کاهش فاصله اجتماعی ، اقدامات بهداشتی ، شیوع بیماری و افزایش بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر طی امواج قبلی وجود داشته است ، که یک هشدار جدی است.

افزایش روند بستری در گروه سنی 5-17 سال

زالی خاطرنشان کرد: مطالعه گروه سنی بیماران نشان می دهد که متأسفانه طی دو هفته گذشته با روند افزایشی ، اما با شیب نسبتاً ملایم ، در تعداد پذیرش بیمارستان ها در گروه سنی 5 تا 17 سال در استان تهران روبرو بوده ایم. در سطح شهر مشاهده می شود که با کاهش میزان رعایت بهداشت روبرو هستیم. در عین حال ، در مکان هایی که در روزهای اخیر تجمع هایی صورت گرفته است ، فاصله اجتماعی کاملاً مختل شده است.

وی تأکید کرد: اگر می خواهیم تعهد به سیاست های بهداشتی و فاصله اجتماعی م effectiveثر باشد ، سطح تعهد باید به بیش از 90 درصد برسد و کاهش این شاخص ها هشداری جدی برای امواج آینده بیماری است.

وقتی 95٪ مردم وضعیت کرونا را طبیعی می دانند

در همان زمان ، این را دکتر ایرج حریرچی ، معاون وزیر بهداشت بیان کرد در حال حاضر ، در مقایسه با شرایط مشابه در دسامبر و ژانویه سال گذشته ، وی گفت: “بر این اساس ، به نظر می رسد 95 درصد مردم می دانند که وضعیت طبیعی است و آنها به طور مساوی در داخل و خارج شهرها سفر می کنند.” این نگرانی اصلی است.

هر دوره ای که انتقال بیماری را به میزان قابل توجهی افزایش دهد

وی افزود: “نگرانی دیگر ما برگزاری برخی از گردهمایی ها در مکان های خاص و رویه های ویژه است.” لازم به ذکر است که هرگونه اجتماع ، شامل یک دوره خانوادگی ، یک دوره در کافه ، کافه و رستوران ، مراسم عروسی ، عزاداری و … می تواند انتقال بیماری را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. از طرف دیگر ، هنگامی که بازگشایی ، که بیشتر اوقات آغاز شده است ، بازیابی می شود و ترافیک به حالت عادی برمی گردد ، حمل و نقل عمومی به یکی از نگرانی های اصلی ما در مورد انتقال بیماری تبدیل می شود. در حال حاضر ، قطارهای زیرزمینی در همه جا به شدت نگران کننده هستند.

حریری گفت: اتوبوس ها ، چه در شهر و چه در خارج از شهر ، اغلب به دلیل سرما پنجره ندارند یا پنجره های آنها بسته نیست.

سفرهای فاجعه بار کرونا

معاون وزیر بهداشت با اشاره به سفرهای اخیر گفت: در طول سفر خطرناک است چه در هنگام آماده سازی در شهر مبدا و چه در هنگام رانندگی یک یا چند خانواده در اتومبیل با سقف شیشه ای و خرید بین خود. آنها به رستوران ها ، حمام و غیره می روند. انتقال بیماری بسیار خطرناک است. بنابراین مسافرت ، به ویژه در مقصد ، ارتباطات را افزایش می دهد و این همان اتفاقی است که در استان های شمالی و جنوبی و جزایر رخ داده است. اشغال هتل به بیش از 100٪ رسیده است که از نظر ما فاجعه بار است.

من امیدوارم که در روزهایی که اوضاع کرونا ناپایدار است و امکان شکستن شرایط تحت کنترل فعلی وجود دارد ، ما باید دوره ها ، سفرها ، جشن ها و سفرهای فاجعه بار را کنار بگذاریم. زیرا غفلت و وضعیت طبیعی هر یک از ما می تواند در شعله ور شدن آتش فاجعه کرونا نقش داشته باشد و این آتش سوزی ممکن است به ما نیز سرایت کند …

انتهای پیام

منبع: مجله پزشکی سلام دکتر
بترسیم از تکرار فاجعه! – سلام دکتر

https://hydoc.ir/بترسیم-از-تکرار-فاجعه-سلام-دکتر/feed/ 0

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.