بهترین راه برای افزایش پلاکت خون

جدیدترین یافته های پزشکی را در وبگاه تخصصی پزشکی مشاهده نمایید.

بهترین راه برای افزایش پلاکت خون

بهترین راه برای افزایش پلاکت خون https://ijmarket.com/blog/بهترین-راه-برای-افزایش-پلاکت-خون/ https://ijmarket.com/blog/بهترین-راه-برای-افزایش-پلاکت-خون/#respond ایجی مارکت Mon, 19 Jul 2021 10:50:49 0000 سلامتی و پزشکی https://ijmarket.com/blog/بهترین-راه-برای-افزایش-پلاکت-خون/

تاریخ حمل و نقل: 18 جولای 2021 پلاکت یکی از عوامل اصلی در لخته شدن خون است. پلاکت کم می تواند باعث خونریزی و در موارد شدید حتی مرگ شود. به همین دلیل ، باید تعداد کم پلاکت را جدی گرفت و درمان کرد. دانستن اینکه چه چیزهایی بخورید و از چه غذاهایی برای افزایش …

منبع :
بهترین راه برای افزایش پلاکت خون

تاریخ حمل و نقل:

18 جولای 2021

پلاکت یکی از عوامل اصلی در لخته شدن خون است. پلاکت کم می تواند باعث خونریزی و در موارد شدید حتی مرگ شود. به همین دلیل ، باید تعداد کم پلاکت را جدی گرفت و درمان کرد. دانستن اینکه چه چیزهایی بخورید و از چه غذاهایی برای افزایش تعداد پلاکت ها خودداری کنید به درمان این بیماری کمک می کند. در این مقاله از مجله Medical Health Apple به ما بپیوندید تا راه های افزایش پلاکت پایین را بر اساس آخرین اطلاعات پزشکی کشف کنید.

پلاکت پایین چیست و چه عوارضی دارد؟
پلاکت ها گروهی از سلول های خونی هستند که در لخته شدن خون نقش مهمی دارند. پلاکت های زیادی در خون وجود دارد ، اما فاکتورهای مختلفی وجود دارد که تعداد پلاکت ها را تعیین می کند. سرطان ها ، کم خونی ، بیماری های خود ایمنی ، عفونت های ویروسی و برخی از داروها می توانند به طور خطرناکی سطح پلاکت را کاهش دهند. علائم پلاکت پایین شامل سردرد ، ضعف یا خستگی ، کبودی پوست و خونریزی شدید یا ناگهانی است.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که بین پلاکت های خون و تاج رابطه وجود دارد. در بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر ، تعداد پلاکت های نارس افزایش می یابد که می تواند منجر به تشکیل لخته های خون در قسمت های مختلف بدن شود. علاوه بر این ، به نظر می رسد که کاهش پلاکت خفیف و بیماری عروق کرونر ارتباط مستقیم داشته باشد. با توجه به رابطه پلاکت و تاج ، بهتر است سطح پلاکت ها در حد نرمال باشد.

خوشبختانه بسیاری از راهکارهای تغذیه ای و درمانی برای افزایش پلاکت خون وجود دارد. افرادی که پلاکت کم دارند می توانند با مشورت پزشک خود یکی از راه حل ها را بر اساس شرایط خود انتخاب کنند. توجه به علت پایین بودن پلاکت نیز در درمان آن بسیار مهم است. اما علاوه بر راهکارهایی مانند استفاده از ویال پلاکت یا قرص پلاکت ، رژیم غذایی افراد نیز در درمان این بیماری تأثیر بسزایی دارد.
داروهای طبیعی برای کاهش پلاکت خون
رژیم غذایی نقش مهمی در تعداد پلاکت های خون دارد. دانستن اینکه برای افزایش پلاکت خون چه بخورید و از کدام میوه ها برای افزایش فشار خون استفاده کنید برای درمان این بیماری ضروری است. استراتژی هایی مانند استفاده از ویال پلاکت یا قرص پلاکت اغلب در شدیدترین موارد بیماری توصیه می شود و در وهله اول راه حل های طبیعی برای افزایش پلاکت ترجیح داده می شوند.
برای افزایش پلاکت خون چه بخوریم؟
رژیم غذایی می تواند میزان پلاکت خون فرد را تعیین کند. مصرف برخی مواد غذایی تأثیر مثبتی در افزایش پلاکت خون دارد. اگرچه مکمل های جایگزین می توانند همان تأثیر غذاهای طبیعی را داشته باشند ، اما بهتر است از مواد مغذی مفید به طور طبیعی در رژیم غذایی خود استفاده کنید. با این حال ، دانستن برخی غذاهای مفید و مکمل ها به شما کمک می کند که برای افزایش پلاکت پلاستیک چه بخورید.
منابع غذایی غنی از فولات
فولات یا اسید فولیک نوعی ویتامین B است که برای حفظ سلامت سلول های خونی ضروری است.طبق موسسه ملی بهداشت ایالات متحده ، بزرگسالان و زنان باردار به ترتیب به 400 و 600 میکروگرم فولات در روز نیاز دارند. سبزیجات برگ تیره مانند اسفناج و جوانه بروکسل ، لوبیای چشم سیاه ، جگر گوشت گاو ، برنج و مخمر از جمله غذاهایی هستند که می توانند برای افزایش جذب فولات مصرف شوند. همچنین توجه به این نکته مهم است که استفاده بیش از حد از مکمل های اسید فولیک عملکرد ویتامین B12 را مختل می کند و باید از آن اجتناب شود.
منابع غذایی غنی از ویتامین B12
ویتامین B12 در تولید گلبول های قرمز خون نقش دارد و میزان کم آن در کاهش پلاکت خون موثر است. طبق م Instسسه ملی بهداشت ، افراد بالای 14 سال به 2.4 میکروگرم و زنان باردار به 2.8 میکروگرم ویتامین B12 در روز نیاز دارند. ویتامین B12 در منابع غذایی حیوانی مانند ماهی های چرب ، گوشت گاو ، جگر گاو و تخم مرغ یافت می شود. مکمل های ویتامین B12 نیز می توانند به افزایش جذب آن کمک کنند ، اما خوردن غذاهای غنی از ویتامین B12 موثرتر است.
منابع غذایی غنی از ویتامین C.
ویتامین C نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن دارد و به عملکرد صحیح پلاکت ها کمک می کند. ویتامین C همچنین در جذب آهن که در تولید پلاکت و گلبول های قرمز مهم است تأثیر زیادی دارد. بیشتر میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامین C هستند. مرکبات مانند لیمو و پرتقال ، فلفل ، توت فرنگی و کیوی تنها تعدادی از آنها هستند. فقط باید توجه داشت که گرما ویتامین C را از بین می برد. بنابراین ، بهتر است غذاهای غنی از ویتامین C را به صورت خام مصرف کنید.
منابع غذایی غنی از ویتامین D.
ویتامین D در ثبات و عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن ، اعصاب ، عضلات و استخوان های بدن نقش دارد. ویتامین D همچنین به مغز استخوان در ساخت پلاکت و سایر سلولهای خونی کمک می کند. بزرگسالان بین 19 تا 70 سال روزانه به 15 میکروگرم ویتامین D نیاز دارند. بدن برای تولید ویتامین D از نور خورشید استفاده می کند ، اما برخی از افراد خود را در معرض قرار نمی دهند و به طور روزانه به آن دسترسی کافی ندارند. برای دریافت ویتامین D کافی می توانید از منابع غذایی خاصی مانند ماهی های چرب ، زرده تخم مرغ ، روغن کبد ماهی و شیر غنی شده یا ماست استفاده کنید. گیاهخواران همچنین می توانند از غلات ، شیر سویا ، آب پرتقال و مکمل های غنی شده با ویتامین D استفاده کنند.
منابع غذایی غنی از ویتامین K.
ویتامین K یکی از عوامل اصلی در لخته شدن خون است و همچنین به سلامت استخوان ها کمک می کند. اگرچه ویتامین K به طور مستقیم در افزایش پلاکت خون نقشی ندارد ، اما به ساخت پروتئین هایی که برای فرآیند لخته شدن خون حیاتی هستند ، کمک می کند. جذب ویتامین K برای افراد بالای 19 سال برای مردان 120 میکروگرم و برای زنان 90 میکروگرم است. سبزیجات برگدار ، کلم بروکلی ، دانه ها و روغن سویا و کدو تنبل منابع اصلی ویتامین K هستند.
منابع غذایی غنی از آهن
آهن برای تولید و حفظ تعداد کافی گلبول قرمز و پلاکت در بدن مورد نیاز است. افزایش جذب آهن در بدن می تواند به کاهش سطح پلاکت خون کمک کند. مردان بالای 18 سال و زنان بالای 50 سال به 8 میلی گرم در روز و زنان از 19 تا 50 سال به 18 میلی گرم در روز نیاز دارند.صدف ، جگر گاو ، لوبیای قرمز و سفید ، شکلات تلخ ، پنیر سویا و عدس از منابع غنی آهن هستند. همچنین توجه به این نکته مهم است که مصرف منابع غذایی غنی از آهن به همراه منابع ویتامین C به جذب بیشتر و بیشتر آهن کمک می کند.
برای افزایش پلاکت خون از چه غذاهایی باید خودداری کنیم؟
پس از مطالعه اینکه کدام میوه ها برای افزایش فشار خون مفید هستند ، باید برخی از مواد مغذی را که سطح پلاکت را کاهش می دهد ، شناسایی کنیم. الکل توانایی مغز استخوان در ایجاد گلبول های قرمز و پلاکت را مختل می کند. برخی از شیرین کننده ها مانند آسپارتام و آب قره قاط نیز بر تعداد پلاکت ها تأثیر منفی دارند. علاوه بر این ، افرادی که پلاکت کم دارند باید از مصرف مکمل های روغن ماهی و ویتامین E خودداری کنند. اگرچه این مکمل ها باعث کاهش تعداد پلاکت در خون نمی شوند ، اما در سایر جنبه های روند لخته شدن خون تداخل ایجاد می کنند ، بنابراین بیماران را در معرض خونریزی بیشتر قرار می دهد.

استراتژی های درمانی پزشکی برای افزایش پلاکت خون
درمان های پزشکی برای پلاکت خون فقط در مواردی توصیه نمی شود که روش های تغذیه ای م workingثر واقع نشوند و شرایط شدید باشد. انتقال خون روشی است که هدف آن جایگزینی خون از دست رفته با گلبول های قرمز و پلاکت های جدید است. تبادل پلاسمای خون نیز روش مشابه دیگری است. بعلاوه ، ممکن است برای برخی از بیماران قرص های تقویت کننده پلاکت و تزریق پلاکت تجویز شود. اگر هیچ یک از قرص های پلاکت خون ، تزریق پلاکت یا سایر روش های درمانی م workثر نباشد ، پزشک ممکن است عمل جراحی طحال یا اسپلنکتومی را پیشنهاد کند.
آخرین کلمه

هنگامی که افراد دانستند که میزان پلاکت در خون چقدر طبیعی است ، افرادی که پلاکت کم دارند باید سعی کنند با تغییر رژیم غذایی تعداد پلاکت خود را افزایش دهند. همانطور که ضروری است بدانید کدام میوه ها برای فشار خون بالا مفید هستند ، انتخاب رژیم غذایی مناسب برای درمان پلاکت پایین نیز ضروری است. سطح پلاکت و تاج نیز ارتباط تنگاتنگی دارند. به همین دلیل رعایت این توصیه های غذایی و پزشکی برای افزایش پلاکت خون از اهمیت دو چندانی برخوردار است.
منابع:
medlineplus.gov
mayoclinic.org
medicalnewstoday.com
healthgrades.com
timesofindia.indiatimes.com
ncbi.nlm.nih.gov
karger.com

کلیه مطالب موجود در سایت به عهده منابع اصلی است و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ گونه مسئولیتی در قبال مطالب ندارد.

منبع :
بهترین راه برای افزایش پلاکت خون

https://ijmarket.com/blog/بهترین-راه-برای-افزایش-پلاکت-خون/feed/ 0

منبع :https://ijmarket.com
غذاهایی که موجب افزایش سطح پلاکت خون میشوند عبارتند از:
  • غذاهای سرشار از فولات
  • غذاهای حاوی ویتامین B12, C, D و K
  • غذاهای سرشار از آهن
  • مکملهای این مواد غذایی هم در دسترس هستند و میتوانند سطح پلاکت خون را بالا ببرند.

کسانیکه کمبود پلاکت دارند باید از الکل، اسپارتام (شیرین کننده های مصنوعی) و… اجتناب کنند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.