شیر مادر از چه موادی درست شده؟| مجله سیب

جدیدترین یافته های پزشکی را در وبگاه تخصصی پزشکی مشاهده نمایید.

شیر مادر از چه موادی درست شده؟| مجله سیب

شیر مادر از چه موادی درست شده؟| مجله سیب https://ijmarket.com/blog/شیر-مادر-از-چه-موادی-درست-شده؟-مجله-سیب/ Wed, 01 Dec 2021 14:53:25 0000 سلامتی و پزشکی https://ijmarket.com/blog/شیر-مادر-از-چه-موادی-درست-شده؟-مجله-سیب/

در یک مقاله پزشکی در سال گذشته گفتیم که شیر مادر بهترین غذا برای رژیم غذایی کودک است، به دلیل ساختار شیر مادر، توصیه خاصی به تغذیه با شیر مادر در شش ماه اول زندگی می شود و سپس پیامدهای سلامتی را ذکر می کنیم. کودک و مادر در این شماره در مورد نیازهای شیر …

منبع :
شیر مادر از چه موادی درست شده؟| مجله سیب

در یک مقاله پزشکی در سال گذشته گفتیم که شیر مادر بهترین غذا برای رژیم غذایی کودک است، به دلیل ساختار شیر مادر، توصیه خاصی به تغذیه با شیر مادر در شش ماه اول زندگی می شود و سپس پیامدهای سلامتی را ذکر می کنیم. کودک و مادر در این شماره در مورد نیازهای شیر مادر صحبت خواهیم کرد.

شیر مادر چیست؟

شیر مادر در پنج روز اول به شکل آغوز است که اندازه کوچک اما پر از آنتی بادی است. بنابراین نقش آغوز نه تنها از نظر تغذیه ای بلکه مغذی تر نیز می باشد. از آنجایی که نوزاد در این مدت پس انداز خود را مصرف می کند، کاهش وزن 7 درصدی در پنج روز اول کاملا طبیعی است (این کاهش وزن یک راه حل سریع است، بنابراین کاهش وزن در روز دهم یکسان است). وزن و سپس افزایش وزن. منحنی ادامه می یابد.).

شیر میانی از هفته پنجم تا دوم ترشح می شود، اگرچه ساختار شیر همچنان مانند آغوز است، اما دوره اوج افزایش شیر برای تامین نیازهای نوزاد برای رشد سریع است. ، و ساختار شیر مادر تنظیم می شود. بر این اساس. پس از این مدت شیر ​​بالغ وجود دارد.

فرمول شیر خشک، که یا منبع شیر گاو یا منبع گیاهی (سویا) است، از یک سو اصلاح شده است، به طوری که عناصر غذایی (به جای محافظت و زیست فعالی) به ساختار نزدیکتر هستند. شیر مادر . برخلاف شیر خشک، درصد شیر مادر در مادران مختلف در دوران شیردهی، در هر وعده غذایی در طول روز، در شروع و پایان هر شیردهی و در شیر مادر متفاوت است.-مادر خردسالان و نوزادان نارس. این تغییرات در شیر مادر به خوبی با نیازهای رشد و فرآیند گوارش کودک سازگار است.

درصد کل شیر مادر از رژیم غذایی و ذخایر بدن مادر تامین می شود. بنابراین، سوء تغذیه مادر (حتی به قیمت کاهش پس انداز مادر و رفاه نوزاد) تأثیر کمی بر ساختار شیر مادر دارد.

شیر ترکیبی

مانند سایر غذاها، شیر مادر از مواد مختلفی تشکیل شده است که همگی شیر مادر را تشکیل می دهند. مهمترین اجزای ساختار شیر مادر عبارتند از:

  • درشت مغذی ها
    • اب
    • کربوهیدرات
    • لیپید
    • پروتئین
  • ترکیبات زیست فعال
    • ایمونوگلوبولین ها
    • هورمون‌ها
    • آنزیم
  • ریز مغذی ها
    • ویتامین ها
    • مواد معدنی

در ادامه به بررسی تک تک اجزای شیر مادر می پردازیم و نگاهی دقیق تر به این خواهیم داشت که شیر مادر از چه چیزی تشکیل شده است.

مواد لازم-شیر مادر

مواد لازم-شیر مادر

درشت مغذی ها در ساختار شیر مادر

شیر مادر سرشار از آب، کربوهیدرات، لیپید و پروتئین است. هر یک از این مواد مغذی به رشد کودک کمک می کند.

اب

ساختار شیر مادر حاوی 90 درصد آب است. بدن انسان برای عملکرد خود به آب وابسته است. آب آب را حفظ می کند، به تنظیم دمای بدن کمک می کند، مفاصل را رنگ می کند و از اندام ها محافظت می کند. خوشبختانه شیر مادر به تنهایی تمام آب مورد نیاز کودک برای زنده ماندن را تامین می کند.

گلیکوزید

کربوهیدرات ها منبع ارجح انرژی برای مغز هستند. کربوهیدرات اصلی شیر مادر، قند شیر است که به نام لاکتوز شناخته می شود. شیر انسان حاوی لاکتوز بیشتری نسبت به شیر گاو است. سایر کربوهیدرات های موجود در شیر مادر (مانند الیگوساکاریدها) باعث تقویت باکتری های سالم در روده کودک می شوند. این باکتری ها از روده کودک محافظت می کنند و می توانند به مبارزه با بیماری هایی مانند اسهال کمک کنند.

روغن

تنها 4 درصد شیر مادر حاوی لیپید است، اما بیش از نیمی از کالری را از شیر مادر برای نوزاد تامین می کند. لیپیدها منبع انرژی، کلسترول و اسیدهای چرب ضروری مانند DHA هستند. این مواد مغذی برای رشد مغز، سیستم عصبی و بینایی کودک ضروری هستند. همه مادران شیرده باید از مکمل های DHA استفاده کنند. محتوای پرکالری لیپید در شیر مادر مسئول افزایش وزن نوزاد است. درصد کل شیر مادر باید حاوی تمام چربی مورد نیاز کودک شما در 6 ماه اول زندگی باشد.

پروتئین

پروتئین شیر مادر برای نوزادان (بسته به شدت نابالغی) سه برابر بیشتر از شیر مادر و در آغوز بیشتر از شیر بالغ است. این پروتئین بالا که برای رشد سریع نوزادان و نوزادان مهم است، پس از این فرآیند کاهش می یابد تا بار اضافی بر کلیه ها وارد نشود.

لاکتوفرین پروتئین موجود در شیر مادر است که آهن را در نوزاد فعال می کند. همچنین به محافظت از روده کودک در برابر عفونت کمک می کند.

پروتئین اصلی شیر مادر، پروتئین آب پنیر است. پروتئین آن مایع است و خیلی راحت هضم می شود. همچنین حاوی آنتی بادی ها، لاکتوفرین و لیزوزیم است که به نوزادان در مبارزه با عفونت ها و بیماری ها کمک می کند. پروتئین اصلی دیگر شیر مادر به نام کافئین، یک مولکول پروتئینی بزرگتر و پیچیده تر است که هضم آن دشوار است.

مقدار پروتئین شیر مادر

آغوز سرشار از ویتامین ها از جمله پروتئین آسان هضم است. با تغییر ساختار شیر مادر و تبدیل آغوز به شیر انتقالی و در نهایت شیر ​​بالغ، میزان پروتئین شیر مادر کاهش می یابد.

میزان پروتئین شیر مادر در طول زمان

  • روز اول: 1.4-1.6 گرم در 100 میلی لیتر
  • بعد از 3-4 ماه: 0.8-1.0 گرم در میلی لیتر
  • بعد از 6 ماه: 0.7-0.8 گرم در میلی لیتر

ترکیب زیست فعال در شیر مادر

چندین جزء در شیر مادر وجود دارد که در شیر خشک یافت نمی شوند. این مواد منحصر به فرد از مادر به کودک منتقل می شود.

ایمونوگلوبولین ها (آنتی بادی ها) در شیر مادر

ایمونوگلوبولین ها ترکیبات پروتئینی در سیستم ایمنی هستند که با مواد خارجی مبارزه می کنند. در سال اول زندگی، سیستم ایمنی کودک هنوز کامل نشده است و او نمی تواند این آنتی بادی ها را به تنهایی بسازد. یکی از اجزای منحصر به فرد شیر مادر این ایمونوگلوبولین ها هستند که واکسن هایی برای نوزادان محسوب می شوند.

هورمون های شیردهی

هورمون های دخیل در تولید شیر عبارتند از پرولاکتین، هورمون های تیروئید و فاکتورهای رشد. دانشمندان هنوز در حال تحقیق بر روی هورمون هایی هستند که به شیر مادر (مانند لپتین) منتقل می شوند تا در مورد تأثیر آنها بر سلامت نوزاد بیشتر بدانند.

آنزیم

چندین آنزیم اساسی در شیر مادر یافت می شود. برخی از آنها با تجزیه چربی ها یا پروتئین ها به هضم کمک می کنند، در حالی که برخی دیگر از سیستم ایمنی بدن حمایت می کنند. بسیاری از آنزیم های موجود در شیر مادر عملکرد ناشناخته ای دارند

اصلی-پروتئین-سینه

اصلی-پروتئین-سینه

ریزمغذی ها در شیر مادر

شیر مادر حاوی مواد مغذی و مواد معدنی مورد نیاز برای حمایت از کودک است. مهمترین این ریزمغذی ها ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در شیر مادر

ویتامین ها از سلامت استخوان ها، چشم ها و پوست حمایت می کنند. آنها برای جلوگیری از سوء تغذیه مانند اسکوربوت و راشیتیسم ضروری هستند. شیر مادر معمولاً حاوی تمام ویتامین های مورد نیاز برای حمایت از سلامت کودک در دوران رشد است. با این حال، اگر از محدودیت های غذایی خاصی پیروی کنید، ممکن است بدن شما ویتامین D، فولات یا ویتامین B6 کم داشته باشد.

مقدار برخی ویتامین ها به رژیم غذایی و ذخایر بدن مادر مربوط می شود. بنابراین برای مادرانی که رژیم غذایی معمولی ندارند مصرف مولتی ویتامین ضروری است. با توجه به کمبود ویتامین D در شیر مادر، به خصوص در مناطقی که فاقد نور خورشید هستند، مصرف ویتامین D برای تمام نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند ضروری است. صرف نظر از رژیم غذایی، میزان ویتامین K در شیر مادر کم است، بنابراین برای جلوگیری از خطر خونریزی در نوزاد، به تمام نوزادان یک دوز ویتامین K داده می شود.

مانند ویتامین ها، ساختار شیر مادر سرشار از مواد معدنی است که بدن کودک برای رشد سالم و قوی به آن نیاز دارد. مواد معدنی اصلی شیر مادر عبارتند از آهن، روی، کلسیم، سدیم، کلرید، منیزیم و سلنیوم. مواد معدنی برای ساختن استخوان‌های قوی، تولید گلبول‌های قرمز و تقویت عملکرد عضلات و اعصاب استفاده می‌شوند.

پرسش و پاسخ

  • ترکیبات شیر ​​مادر چیست؟ شیر مادر سرشار از درشت مغذی ها، ریز مغذی ها و مواد فعال زیستی است که برای رشد کودک ضروری است.
  • پروتئین اصلی شیر مادر چیست؟ کازئین، پروتئین آب پنیر و لاکتوفرین پروتئین های اصلی شیر مادر هستند.
  • مهمترین جزء شیر مادر چیست؟ آب بیشترین درصد کل شیر مادر را دارد.
  • منبع

    https://www.verywellfamily.com

    مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

    منبع :
    شیر مادر از چه موادی درست شده؟| مجله سیب

    منبع :https://ijmarket.com
    تا كنون نظري ثبت نشده است
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.