رأی دیوان دادگستری لاهه آغاز ماراتن حقوقی ایران و آمریکاست/ موفقیت اولیه در برابر کاخ سفید

جدیدترین یافته های پزشکی را در وبگاه تخصصی پزشکی مشاهده نمایید.

رأی دیوان دادگستری لاهه آغاز ماراتن حقوقی ایران و آمریکاست/ موفقیت اولیه در برابر کاخ سفید

رأی دیوان دادگستری لاهه آغاز ماراتن حقوقی ایران و آمریکاست/ موفقیت اولیه در برابر کاخ سفید https://titr-news.ir/2021/02/رأی-دیوان-دادگستری-لاهه-آغاز-ماراتن-حق/ تیتر نیوز Thu, 04 Feb 2021 08:06:46 0000 بین الملل https://titr-news.ir/2021/02/رأی-دیوان-دادگستری-لاهه-آغاز-ماراتن-حق/ دادگاه بین المللی دادگستری (ICJ) به نفع کنوانسیون مدوت 1955 رای داد. دادگاه با استناد به اسناد و مدارک حقوقی قوی و دفاعیات ، یک تیم حقوقی از جمهوری اسلامی ایران ، از جمله مرکز امور حقوقی بین المللی ، وزارت امور خارجه و سایر وکلا و مشاوران ، اعتراضات اولیه را به دادگاه رد …

دادگاه بین المللی دادگستری (ICJ) به نفع کنوانسیون مدوت 1955 رای داد. دادگاه با استناد به اسناد و مدارک حقوقی قوی و دفاعیات ، یک تیم حقوقی از جمهوری اسلامی ایران ، از جمله مرکز امور حقوقی بین المللی ، وزارت امور خارجه و سایر وکلا و مشاوران ، اعتراضات اولیه را به دادگاه رد کرد. دولت ایالات متحده پرونده علیه دولت ایالات متحده و در نتیجه این پرونده به مراحل عمدی وارد می شود.

تفاهم نامه چیست؟

معاهده مودت ، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی معروف به توافق نامه مودت و توافقنامه کنسولی و روابط اقتصادی ایران و آمریکا در سال 1334 بین نخست وزیر حسین الله و دیوید آیزنهاور امضا شد. رئیس جمهور ایالات متحده

این توافق نامه شامل اصلاحات و 23 ماده است که بر توسعه روابط تجاری و تنظیم روابط حقوقی و کنسولی بین دو کشور و صلح پایدار و همکاری های دو جانبه تأکید دارد. این توافق نامه در 15 آگوست 195 195 توسط موست ، توسط وزیر امور خارجه ایران ، مصطفی سامی ، و توسط سفیر ایالات متحده در تهران ، در یک فوق العاده و همه پرسی ، و در 16 مه 1977 ، به اجرا در آمد. تبادل. این اسناد اجرا شده و در عمل مهمترین چارچوب قانونی دوجانبه بین ایران و ایالات متحده از همان سال باقی مانده است.

ایران آمریکا

كمتر از یك دهه بعد ، وزارت امور خارجه از كشتی مسافری آمریكا ونیز كه حدود 300 مسافر بی گناه در آن جان باختند ، به ایكائو (آژانس بین المللی انرژی اتمی) شكایت كرد ، اما ناامید شدند. وی پس از خاتمه این شکایت ، با استناد به بند دوم ماده 21 کنوانسیون ، به دادگاه تجدیدنظر ایالات متحده تقاضای تجدید نظر کرد که آن را مورد بررسی قرار داد ، که توسط دادگاه پذیرفته شد ، به این معنی که کنوانسیون 1955 معتبر است.

دومین باری که ایران طبق مفاد این توافق نامه از آمریکا شکایت کرد ، در ماه نوامبر بود که ایالات متحده را به حمله به سکوهای نفتی ایران در خلیج فارس متهم کرد. در همان زمان ، با پذیرش شکایت ایران از ایالات متحده ، ایالات متحده نیز پرونده ای علیه ایران تشکیل داد.

در هر دو مورد ، دادگاه كنوانسیون 1955 مودیتو را مجدداً تأیید كرد و صلاحیت خود را در این مورد سلب كرد. پیش از این ، در مورد گروگانگیری در “پیمان الجزایر” بین ایران و ایالات متحده (که همچنین منجر به برقراری عدالت ایران و آمریکا شد) ، دادگاه حکم داد که فقط گروگانگیری و آزادی دیپلمات ها ، حداقل 27 رای در تفاهم نامه 1955 معتبر اعلام شد.

مایک پمپئو

وزیر خارجه سابق مایک پمپئو

این توافقنامه اکتبر 2018 است. سال تا 3 اکتبر ادامه داشت ، زمانی که وزیر خارجه مایک پمپئو اعلام کرد ایالات متحده از پیمان خارج می شود. با این حال ، حالت عملیاتی تا یک سال پس از کناره گیری هر طرف ادامه دارد.

پیروزی قانونی ایران بر آمریکا

با این رأی ، در روند رسیدگی به این پرونده که در ماه مه 2018 برگزار شد ، یک پیروزی قانونی نیز بدست آمد. سال 8 مه مربوط به اعمال مجدد و افزایش تحریم های غیرانسانی آمریکا علیه کشورمان است. پیش از این ، در تاریخ 3 اکتبر 2018 ، دادگاه با صدور دستور موقت به نفع کشورمان ، از ایالات متحده خواست که در زمینه های دارویی و محصولات پزشکی ، مواد غذایی و محصولات کشاورزی ، بخش ها و مناطق ، ایران را تحریم کند. ناشی از تحریم ها امنیت هواپیمایی این کشور در حال بهبود است ، اما آمریکایی ها تاکنون موافقت خود را با رای دادگاه متناسب با سیاست فشار حداکثر بر مردم ایران و دولت و تروریسم اقتصادی اعلام نکرده اند.

جمهوری اسلامی ایران اجرای دستور موقت و نقض آن توسط ایالات متحده در مورد این موضوع را شدیداً محكوم كرده و هم اكنون با تصمیم نهایی ، فرصتی برای دادگاه فراهم شده است تا عدم اجرای آن را مورد بررسی قرار دهد. .

اگرچه این رأی به مرحله قضایی مربوط می شود ، اما نشان دهنده حقانیت خواسته های جمهوری اسلامی ایران در این مرحله از اقدام است و با این پیروزی ، پرونده وارد مرحله نهایی رسیدگی یا ماهیت پرونده می شود.

بیشتر بخوانید:

دادگاه لاهه اعتراض واشنگتن به شکایت ایران را رد کرد

استفاده از سازوکارهای حقوقی بین المللی بخشی از سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه در اجرای حقوق شهروندان شریف ایران در سطح بین المللی است که همیشه در این دستور کار بوده است. وزارت

اهمیت آن به اندازه واکنش بستگی دارد

دیوان بین المللی دادگستری در لاهه حکم داد که جمهوری اسلامی ایران حق رسیدگی به یکی از دو پرونده علنی را دارد. به دنبال اعمال تحریم های آمریکا علیه ایران و وضع تحریم های بیشتر علیه ایران ، وزارت امور خارجه با همکاری مرکز حقوقی ریاست جمهوری ، زمینه را برای اقدامات قانونی و بازگشت به دادگاه لاهه فراهم کرد.

بین توافقنامه مودت هیچ نیروی قانونی دیگری بین ایران و ایالات متحده وجود ندارد ، اما فرض بر این بود که اگر هر دو طرف در مورد تفسیر توافق نامه به توافق نرسند ، یک طرف موضوع را به دادگاه می کشاند. مشکل برای وکلا این بود که بتوانند مفاد توافق نامه را با قانون لاهه مطابقت داده و حکم مغایرت تحریم های ایالات متحده با این توافق نامه را صادر کنند.

ایالات متحده هرگز از حکم دادگاه کیفری حمایت نکرده یا به نفع آن عمل نکرده است. البته آنها ادعا می کنند که مفاد توافق نامه را اجرا کرده اند ، اما دادگاه می خواهد اطمینان حاصل کند که ایالات متحده این کار را انجام نمی دهد.

احکام دادگاه لاهه مشورتی نیست و به تعبیری لازم الاجرا است و باید از آنها پیروی کرد.

سپس ایالات متحده ادعای دادگاه را به چالش کشید و ادعا کرد که شکایت ایران هیچ ارتباطی با تفاهم نامه ندارد ، با این استدلال که این فقط یک اختلاف در مورد ابعاد بورژوازی ، اقدامات سیاسی و البته بورژوازی است که باید بورژوازی باشد. به کمیسیون ارجاع شد.

واشنگتن همچنین ادعا می کند که ادعاهای ایران در مورد اثرات تحریم ها با دولت های دیگر مرتبط است و ایالات متحده نباید طبق یادداشت تفاهم پاسخگو باشد. ماده 20 پیمان مودت به موضوع امنیت ملی هر دو طرف می پردازد و ایالات متحده ادعا می کند که ایران تهدیدی برای امنیت بین الملل است و بنابراین از آن به عنوان نشانه عدم صلاحیت دادگاه در این پرونده استفاده می کند.

اهمیت اقدامات حقوقی ایران در این واقعیت است که مقامات دولتی و وکلا اقدامات زیادی برای جلوگیری از سو m رفتار آمریکا در پرونده انجام داده اند. در هر صورت ، تحریم های اعمال شده علیه ایران پس از بورژوازی اعمال شد ، اما از نظر حقوقی باید بگوییم شکایت ایران ارتباط مستقیمی با بورژوازی ندارد و به دلیل نقض تفاهم نامه ، در دادگاه مطرح می شود.

توطئه ای که در نطفه احاطه شده بود

به گفته رسانه ها ، دولت آمریكا منتظر بود كه با اعلام تصمیم دیوان بین المللی دادگستری كه صلاحیت قانونی رسیدگی به شكایت ایران را ندارد ، پیشنهاد می كند كه دادگاه های ایالات متحده مجازات های خود را قانونی کرده است.

بی بی سی

آنها همچنین تلاش کردند تا روشن کنند که دیوان بین المللی دادگستری (ICJ) موافقت نکرد که شکایت ایران بخشی از توافق نامه ای است و خواستار تأیید دادگاه از تحریم های آمریکا علیه ایران است. توطئه ای که با اقدامات قانونی به موقع جمهوری اسلامی ایران به شکست انجامید و ایالات متحده شکست حقوقی بین المللی دیگری را به ایران واگذار کرد.

ما پیروز شدیم ، اما پیروز نشد

رأی دادگاه لاهه در پذیرش آن به مقامات ایرانی این قدرت را می دهد که توافقنامه مربوطی بین قضات این نهاد حقوقی بین المللی وجود دارد و آنها می توانند صلاحیت خود را اعلام کنند. این موضوع دارای دو پیام مهم است. اول اینکه این پیروزی برای ایران است و دوم اینکه به معنای پیروزی یا پایان نیست و ما به وضوح نمی توانیم پیروز شویم و انتظارات نباید زیاد باشد.

پذیرش رأی دادگاه قابل توجه است ، اما در جهتی است که ما می خواستیم آن را طی کنیم و دادگاه در واقع خواسته های مشابه ایران را مرحله به مرحله اجرا می کند و ایالات متحده با صلاحیت دادگاه مخالف است.

ماراتن حقوقی بین ایران و ایالات متحده تازه آغاز شده است ، اختلافات حقوقی ادامه دارد و روند آن حداقل چهار تا شش سال به طول خواهد انجامید. اقدامات قانونی که انجام شده قابل توجه است و تلاش های آمریکا بی فایده خواهد بود ، اما باید بدانیم که این پایان کار نیست.

پرونده حقوقی ایران هیچ ارتباطی با بورژوازی ندارد

باید به یاد داشته باشیم که اگر قرار است در آینده تغییر مثبتی در زمینه بورژوازی ایجاد شود ، به معنای پایان پرونده قضایی ایران نیست. بازگشت یا عدم بازگشت ایالات متحده به برجام ، لغو تحریم ها یا عدم آن ، پرونده برجام هیچ ارتباطی با پرونده حقوقی ایران ندارد.

در دادرسی قضایی ، دادگاه باید دستور جبران خسارت از ایالات متحده را صادر کند. البته این روند بسیار دشوار است ، اما وکلای کشورمان در تلاشند دادگاه را متقاعد کنند تا ضررهای خود را به ایالات متحده اطلاع دهد. این روند ممکن است متوقف شود ، اما باید دنبال شود.

روسیه آمریکا

علاوه بر این ، لازم به ذکر است که تغییر رئیس جمهور ایالات متحده تاثیری در تصمیم دادگاه ندارد ، اما ممکن است کار را حتی دشوارتر کند. تیم ایالت جو بایدن بسیار پخته و حرفه ای به نظر می رسد و با داشتن بهترین وکلا در این روند ، آنها سعی می کنند بر قضات تأثیر بگذارند.

توجه به این نکته مهم است که دستور موقت در تاریخ 11 اکتبر 1997 در لاهه صادر شد ، اما ایالات متحده از پرداخت خسارت خودداری کرد و اکنون ، اگر صلاحیت دادگاه تأیید شود ، تمام این سالها در ایالات متحده خواهد بود. تعهدات دولتها

انتهای پیام / 4033 /

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.